Педагогічна скарбничка






Контрольна робота 6 клас
ЛЮДСЬКІ СТОСУНКИ
Антон Чехов
Біографія (літературний диктант)
1. А. П. Чехов народився у … році
2. Дитинство та юність провів у місті …
3. Учився спочатку у грецькій школі, а потім у …
4. Після закінчення гімназії Антон продовжив навчання …
5. Після закінчення університету працював …
6. Свої перші оповідання він писав під псевдонімом …
7. Антон Чехов майстерно володів усіма засобами творення …
8. Особливу увагу письменник приділяв …
9. У своїх оповіданнях Чехов найчастіше використовував вид комічного …
10. Чехов писав: «У людини все має бути прекрасним: і душа, і одяг, …
11. Назвіть відомі вам твори А. Чехова
12. Помер А. П. Чехов у …
 «Упізнай героя за вчинками»
1.                  «Щойно зійшов з вагона і був нав’ючений чемоданами, клунками та коробками»
2.                  «…Цього, ваше благородіє, і в законі нема, щоб від тварюки терпіти… Якщо кожен кусатиметься, то краще й не жити на світі…»
3.                  «– Гм… Надінь-но брат Єлдирін на мене пальто… Щось вітер подув… Морозить…»
4.                  «Трохи подумав і сховався за батькову спину»
5.                  «Він одвернувся від тонкого і простяг йому на прощання руку»

Джек Лондон «Жага до життя»
Тести
  1. Дж. Лондон - це письменник:
      а) американський; б) англійський; в) російський;
  2.  Справжнє ім’я  Дж. Лондона:
       а) Джек Гріффіт; б) Джон Гріффіт; в)  О. Грін.
  3. Оповідання «Жага до життя» належить до циклу:
        а) «Північних оповідань»;     б) «Південних оповідань»;
        в) «Східних   оповідань»
  4. Події оповідання відбуваються на:
        а) Сахарі;   б) Алясці;   в) Кавказі.
  5. Герої твору Дж. Лондона шукали на Півночі:
       а) залізну руду; б) срібло; в) золото.
  6. Героїв у творі «Жага до життя» було:
        а) 2;  б) 3;  в) 1.
  7. Того, що йшов попереду, звали:
       а)  Том; б) Білл; в) Джек.
  8. Той, що йшов позаду:
        а) підвернув ногу; б) поранив руку;
        в) упав і отримав струс мозку.
9. Місцевість, у якій відбувалася дія, індіанці називали:
        а) Країна Озер; б) Країна білої пустелі; в) Країна Патичків.
10. Від чийого імені ведеться розповідь в оповіданні:
        а) Білла; б) автора; в) оповідача.
   11. Хто переслідував хвору людину, сподіваючись, що та незабаром вмре :
      а) дикий олень; б) бурий ведмідь; в) хворий вовк?
    12) Хто у творі Дж. Лондона врятував «живу істоту, у якій важко було впізнати людину»:
      а) учені з борта судна «Бедфорд»;
      б)  мисливці;
      в) золотошукачі.


Гаррієт Бічер-Стоу «Хатина дядька Тома»
Тести для перевірки змісту роману

   1.   Г. Бічер-Стоу – це письменниця:
а) американська;
б) російська;
в) англійська.
   2. Дія роману «Хатина дядька Тома» відбувається  в:
а) Англії;
б) США;
в) Канаді
3. Головною проблемою твору є:
а) рабовласництво;
б) кріпацтво;
в) війна та її наслідки
4.У романі згадується річка
а) Міссісіпі;
б) Амазонка;
в) Конго
5.Головний герой твору Том продається містером Шелбі через
а) банкрутство;
б) борги;
в) хворобу;
6.Том рятує від смерті:
а) Елізу;
б) місіс Шелбі;в) Єву Сен-Клер.
   7. Еліза втікає від господарів, тому що вони:
а) хотіли продати її сина;
б) знущались над нею;
в) хотіли посадити її у в’язницю.
8. Легрі- це плантатор
а) добрий;
б) поблажливий;
в) жорстокий.
9.Дядько Том є:
а) віруючий і покірн ий;
б) байдужий;
в) бунтар.
10.Дядько Том розлучається з Євою Сен-Клер через те, що вона
а) помирає;
б) виїжджає;
в) виходить заміж.
11.Тома було побито до смерті через те, що він заступився за:
а) Кассі;
б) тітоньку Хлою;
в) Елізу.
12. Після  смерті Тома своїх рабів на волю відпустив:
а) Джордж Шелбі;
б) Гейлі;
в) Легрі.




А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц»
1.  А. де Сент-Екзюпері – письменник:
     а) англійський;              б) французький;             в) німецький.
2.  Антуан народився у шляхетній … родині:
     а) князівській;                б) баронській;                в) графській.
3.  Де потрапив у аварію оповідач із казки «Маленький принц»:
     а) у горах;                       б) у пустелі;                   в) на морі?
4.  Питної води він мав од сили на:
     а) два дні;                        б) три дні;                      в) тиждень.
5.  «Так я узнав ще одну важливу річ: його планета навряд чи більша ніж…»:
     а) будинок;                      б) кімната;                     в) місто.
6.  Маленький принц жив на планеті:
     а) астероїд Б-612;             б) астероїд В-612;            в) астероїд Д-612.
7.  Ґрунт  планети був геть уражений жахливим насінням:
     а) кульбаб;                      б) баобабів;                     в) будяків.
8.  Маленький принц мав правило: «Прибрався сам уранці – ретельно  
     прибери і свою…»:
     а) постіль;                       б) оселю;                         в) планету.
9.  Довгий час хлопчик мав тільки одну розвагу:
      а) милуватися сходом сонця;  
      б) милуватися заходом сонця;  
      в) прогулянки планетою.
10. Троянда на планеті Маленького принца боялася:
      а) протягів;                     б) тигрів;                         в) гусениць.
11. Хто із жителів планет, які відвідав Маленький принц, уособлював
      відповідальність:
      а) король;                        б) ліхтарник;                  в) географ?
12. Про кого Маленький принц сказав: «Він єдиний, хто міг би стати моїм
      другом. Але його планета надто маленька…»:    
      а) короля;                        б) бізнесмена;                в) ліхтарника?
13. Кого першого зустрів  хлопчик на  Землі:
      а) льотчика;                     б) змію;                          в) лиса?
14. «З людьми теж одиноко», - запевняє:
       а) троянда;                      б) змія;                           в) лис.
15. Вулкани на планеті Маленького принца сягали йому до:
       а) колін;                          б) пояса;                         в) плеч.
16. Яким треба бути, на думку лиса, що приручити його:
       а) розумним;                   б) добрим;                     в) терплячим?
17. Головне, як вважав лис, можна побачити:
       а) серцем;                        б) очима;                       в) через лупу.
18. Поїзд у казці символізує:
      а) постійну дорогу;         
      б) людські долі;          
      в) спустошення душі.
19. Скільки часу витрачає людина, за словами торговця пілюлями, щоб
     втамувати спрагу:
      а) 53 хвилини;                  б) 43 хвилини;             в) 33 хвилини?
 20. Скільки часу Маленький принц пробув на Землі:
       а) тиждень;                       б) місяць;                    в) рік?
21. З чим порівнював воду Маленький принц у словах: «Коли ти дав мені
      напитися, вона була наче…»:
      а) мед;                                б) музика;                    в) пісня?
22. Маленький принц говорив, що вода буває потрібна і …
       а) очам;                             б) душі;                        в) серцю.
23. А. де Сент-Екзюпері вважав, що «величезний край, з якого ми усі
       прийшли», - це:
       а) дитинство;                    б) космос;                    в) Земля.
24. «Маленький принц» - це:
       а) казка-повість;              б) казка-притча;           в) казка-драма.                    



Література  доби  Відродження
Загальні  відомості  про  Відродження
як  добу  європейської  культури

мета:  розкрити  особливості  епохи  Відродження  та  її   значення  
          для  європейської  та  світової  літератури;  підготувати 
          учнів  до  сприйняття  творів  представників  цієї  епохи;   
          розвивати  навички  дослідницької  діяльності,  вміння  
          готувати  повідомлення,  робити  мистецтвознавчий  та 
          літературознавчий коментар; виховувати інтерес до культури, епохи  Ренесансу.
Обладнання:  репродукції  творів  Леонардо  да  Вінчі, 
          Мікеланджело,  Рафаеля,  Дюрера,  Веронезе;  твори 
          Ф.Петрарки,  В.Шекспіра,  Дж.Боккаччо,  М.Сервантеса; 
          словник літературознавчих  термінів.
тип  уроку:  засвоєння  нових  знань.
форма  проведення:  урок-презентація  доби.
                                    

 Це  був  найбільший  прогресивний 

                                      переворот  з  усіх  пережитих  до  того
                                      часу  людством,  епоха,  якій  потрібні
                                      були  титани  і  яка  народила  титанів
                                      за  силою  думки,  пристрасті  й  характеру.
                                                                                              Ф.Енгельс.
Хід  уроку

І    Підготовка  до  сприйняття  теми.
Вступне  слово  вчителя.
    В  історії  людської  цивілізації  є  епохи,  що  спалахують,  як  зорі,  і  вже  ніколи  не  згасають,  посилаючи  нащадкам  далеке,  але  яскраве  й  прекрасне світло.  Такою  яскравою  зіркою  в  історії  світової  культури  стала  епоха  Відродження.  То  була  епоха  сміливих  мореплавців  і  шукачів  пригод,  які  відкривали  невідомі  землі,  епоха  релігійних  війн,  що  потрясали  майже  всі  держави  Європи,  епоха  нового  покоління  вчених,  які,  заперечуючи  догмати  богослов’я  і  схоластики,  стали  створювати нові  науки,  основані,  з  одного  боку,  на  пізнанні  навколишнього  світу,  а  з  другого  –  на  вивчені  творчості письменників  та  філософів  античної  Греції  і  Давнього  Риму.  Відродження  вражає нестримним  злетом  фантазії,  величним  піднесенням  духу,  вірою  у  творчі  можливості  людини.

ІІ   Оголошення  теми,  епіграфа  уроку.

ІІІ  Формування  нових  знань,  умінь,  навичок.
План презентації  доби  Відродження
1.     Епоха  Відродження,  її  етапи.
2.     Головні  чинники,  що  викликали  до  життя  соціальні,  економічні,  ідеологічні  зрушення.
3.     Гуманістичний  характер  культури  Відродження.
4.     Діячі  епохи:  мореплавці,  вчені,  письменники,  художники,  універсальні  творці.
5.     Знайомство  з  творами  митців  доби.

(клас  поділений  на  групи:  «історики»,  «науковці»,  «літературознавці»,  «мистецтвознавці».  Завдання  дається  кожній  групі)

1. Словникова  робота:
      з’ясування  значення  слів  «Відродження»,  «титан», «гуманізм»  за  літературознавчим  словником.
Відродження  або  Ренесанс  (фр.  renaissans – розквіт)  –  могутній  
                  ідеологічний  і  культурний  рух,  зумовлений  переходом 
                  суспільства    Західної  та  Центральної  Європи  до  нової  
                  соціально-економічної  формації.
    Хронологічні  межі  періоду:  з  2  пол.  XIIIст.  в  Італії,  з  XIV-XVст.  в  інших  країнах  до  останньої  чверті  XVI - І п. XVIIст.  Термін  «Ренесанс»  уперше  вжив  у  1550р.  видатний  італійський  художник  та  історик  живопису  Джорджио  Вазарі  у  біографіях  художників  Італії  «Життєписи».
                                                                                                      
2. Повідомлення I  групи  «істориків»
     З  кінця  XIVст.  почалася  нова  епоха  у  розвитку  людства  – епоха  становлення  єдиної  світової  цивілізації.  У  цей  час  у  надрах  феодалізму  народжується  капіталістичні  відносини,  зростає  міць  європейських  міст,  де  завдяки  переходу  від  ремесла  до  мануфактури  формується  новий  клас  буржуазії.  Селяни  набувають  волю,  натуральний  податок  замінила  грошова  рента.  Міцніють  економічні  відносини  в  Європі,  створюються  сильні  централізовані  держави,  в  яких  поступово  формуються  буржуазні  стани. 
    Великі  географічні  відкриття  Х.Колумба,  Васко  да  Гами,  Ф.Магелана  прокладають  шляхи  до  світової  торгівлі.  Слід  відзначити  й  успіхи  у  природознавстві,  медицині,  астрономії,  математиці,  філософії  (Копернік,  Дж.Бруно,  Ф.Бекон  та  ін.).
    Характерною  для  цього  періоду  є  Реформація,  коли  на  перший  план  висувалося  ставлення  до  Бога,  адже  кожна  особистість  має  право  на  свободу  віри.
    Отже,  епоха  Відродження  –  це  оновлення  у  всіх  сферах  суспільного  буття  й  передовсім  –  великий  переворот  у  культурі.

3. Повідомлення  2  групи   «істориків»
    В  основі  культури  Відродження  лежить  принцип  гуманізму  (лат.  humanus  –  людський,  людяний),  утвердження  краси  і  гідності  людини,  її  розуму  і  волі,  творчих  сил  і  можливостей.  Давнє  мистецтво  античності  було  гімном  людині  як  представнику  розумного  і  прекрасного  роду.  Образ  людини,  що  залежна  від  волі  Бога,  але шукає  недосяжної  справедливості,  розкрило  середньовічне  мистецтво.  А  образ  людини  вольової,  розумної,  творчої  створило  тільки  Відродження.  Це  образ  ідеалізований,  героїзований,  але  саме  він  став  сутністю  ренесансної  культури.  Естетичний  ідеал  Відродження  –  образ  людини,  що  сама  себе  створює,  не  маючи  жодних  сумнівів.
    Гуманізм  переконує  людину,  що  вона  творить  власну  долю.  Вона  повинна  наполегливо,  цілеспрямовано  йти  до  поставленої  мети.  І  мета  ця  конкретна,  цілком  досяжна:  особисте  щастя,  отримання  нових  знань,  зростання  по  службі.

4. Повідомлення  групи  «географів»
    Період  XV-XVIIст.  має  назву  Великих  географічних  відкриттів,  бо  в  цей  час  були  здійснені  подорожі,  які  відкрили  людству  нові  частини  світу.  Зародження  та розвиток  капіталізму  в  Європі  потребували  багато  грошей.  А  уже  давно  ходили  легенди  про  казкову країну  Індію,  багату  на  золото  і  срібло.  Тому  дві  наймогутніші  держави  Європи -  Іспанія  та  Португалія –  починають  боротьбу  за  пошуки  шляху  до  Індії.  Але  багатьох  мореплавців,  окрім  грошей,  вабила  краса,  велич  і  таємниці  морських  просторів.  Тому  вони  подорожували,  щоб  відкрити  ще  незвідані  землі,  прославити  своє  ім’я,  свою  країну.
    Христофор  Колумб  у  1492р.  вивів  з тихої  гавані  Іспанії  три  каравели.  Через  33  дні  експедиція  досягла  Багамських  островів  (Центральна  Америка),  але  Колумб  був  впевнений,  що  він  опинився  в  Індії.  Він  так  і  помер,  не  дізнавшись,  що  відкрив  нову частину  світу  –  Америку.  Пізніше  це  довів  флорентійсь- кий  мореплавець  А. Веспуччі.
    Васко  да  Гама  у  1498  відкрив  морський  шлях  у  справжню  Індію.  Відкритий  маршрут  забезпечував  торговельні  зв’язки  європейських  країн  з  державами  узбережжя  Індійського  океану.  
    Фернан  Магеллан  здійснив  навколосвітню  подорож.  Експедиція  тривала  1081  день,  з  265  чоловік  залишилось  живих  лише  18,  тому  ще  довго  ніхто  не  наважувався  здійснити  подвиг  Магеллана.  Але  його  експедиція  підтвердила  практично,  що  Земля  має  форму  кулі.

5. Повідомлення  групи  «науковців»  (які  супроводжують  свої  розповіді  показом  портретів  видатних  діячів  науки  епохи  Відродження.)
    Великі  зміни  відбулися  у  розвитку  науки.  Було вироблено  нові  методи  дослідження  явищ  природи,  народилися  нові  погляди  на  світобудову.
    Миколай  Копернік  (польський  вчений)  займався  вивченням  не  лише  астрономії  і  математики,  а  й  медицини  та  права.  Він  став  основоположником  геліоцентричної системи  світу.
    Джордано  Бруно  (італійський  вчений)  був  справжнім  революціонером  у  науці,  бо  віддав  життя  за  свої  переконання.  Він  стверджував,  що  світ  безмежний  і  наповнений  багатьма  небесними  тілами.  Сонце  –  тільки  одна  із  зірок,  а  Земля  – лише  небесне  тіло.  Це  було  повне  заперечення  всіх  догм  церкви  про  будову   світу.  Інквізиція  звинуватила  вченого  в  єресі.  Він  був  поставлений  перед  вибором:  або  відректися  від  своєї  ідеї,  або  померти  на  вогнищі.  Дж.Бруно  вибирає  останнє.  Усі  праці  вченого  і  він  сам  були  спалені.
    Галілео  Галілей  (Італійський  вчений)  винайшов  телескоп,  за  допомогою  якого  побачив  неосяжний  Всесвіт,  і  першим  із  вчених  спостерігав  за  зоряним  небом,  підтвердив  вчення  Коперніка .
    Як  бачимо,  вчені  нової  епохи,  що  залишилася  в  історії  під  назвою  Ренесансу,  змінили  релігійні погляди  на  світ  і  змогли  науково  обґрунтувати  його  нове  бачення.  Вони  жертвували  собою  заради  істини. Нове вчення про світ торувало собі шлях, даючи можливість подальшого вивчення і  правильного  пояснення  світу.

6. Повідомлення групи  «літературознавців»
    Винахід  книгодрукування  Й.Гутенбергом  сприяв  розповсюдженню  не  лише  грамотності  серед  населення, а  й  росту  освіченості,  розвитку  наук,  мистецтв,  в  тому  числі  й  художньої  літератури,  поширенню  її  серед  письменних  людей.  Особливо  ціною  та  вартістю  для  діячів  культури  цієї  епохи  була  антична  література.  Ідеалом  титани  Відродження  вважали  людину  гармонійно  розвинену,  наділену  високою  інтелектуальною  культурою,  розумом,  талантом,  працьовитістю.
    Понад  шість  століть  інтригують  читача  сонети  італійського  поета  Франческо  Петрарки.  Палко  закоханий  в  античність,  він  змінив  своє  прізвище  Петракко  на  Петрарка,  бо  так  воно  більше  нагадувало  давньоримське.  Його  «Книга  пісень»  містить  366  поезій,  написаних  народною  італійською  мовою.  Сонети  Петрарки  –  це  перша  спроба  європейської  поезії  вирватися  із  полону  церкви  і  опуститися  на  грішну  землю,  до  людей.  Його  кохання  до  Лаури  надзвичайно  вірне  і  водночас  земне.  Поет  розкрив  внутрішній  світ  своєї  коханої,  правдиво  описав  людські  почуття  і  переживання.  Тому  і  вважається  творцем  нової  психологічної  лірики,  що  стала  дорогоцінним  внеском  у  скарбницю  світової  поезії.
    Найзнаменитішою  книгою  італійського  письменника  Джованні  Боккаччо  став  збірник  новел  «Декамерон»,  де  він  стверджує  право  людини  на  земні  радощі.  Чільне  місце  в  «Декамероні»  займають  новели  любовної  тематики,  в  яких  автор  засуджує  шлюб  за  розрахунком,  безправне  становище  жінки  в  сімї,  славить  любов  як  велике  й  життєдайне  почуття. На  його  погляд,  гідним  людини  має  бути  вміння  підкоряти  плотське  духовному.
    Роман  Мігеля  Сервантеса  де  Сааведра  «Дон  Кіхот»  пережив  не  одне  століття.  Сервантес  вустами  «безумного»  мудрого  лицаря  Дон  Кіхота  висловлює  ідеї,  які  не  втратили  свого  значення  і  сьогодні.
    Вершиною  англійського  Відродження  і  всієї  європейської  літератури  стала  творчість  геніального  Вільяма  Шекспіра  – неперевершеного  поета і  драматурга.  Його  перу  належать  37  п’єс–  комедій,  трагедій,  драм,  а  також  –  154  сонета.  У  своїх  творах  автор  розмірковує  про  красу  людських  стосунків,  сутність  кохання,  зміст  життя  і  призначення  людини.
    Названі  твори  великих  письменників  епохи  Відродження  різні  за  жанрами,  але  всі  вони  пройняті  ідеалами  гуманізму.  Їхня  життєва  правда  свідчила  про  те,  що  вже  є  люди,  спроможні  перебудувати  навколишній світ  на  основі  принципів  розуму.

7. Повідомлення  групи  «мистецтвознавців»
    Титани  були  не  тільки  в  науці,  філософії,  мореплавстві,  літературі,  а  й  у  живопису, архітектурі,  скульптурі  того  часу.  Живописці  за  епохи  Відродження  володіли  усіма  засобами  зображення.  На  їхніх  картинах  все  рухається  –  навіть  повітря,  тінь,  світло.  Зразком  для  ний  було  античне  мистецтво.  Найкращі  традиції  цього  мистецтва  вони  відродили  і  розвинули.
    Найвідоміші  твори  Джорджоне  “Юдіф”, 
Рафаеля  «Сікстинська  мадонна»,  Боттічеллі  «Народження  Венери»,  Тиціана  «Венера»,  Леонардо  да  Вінчі  «Джоконда»  неперевершені  і  сьогодні.  Вони  вражають  нас  своєю  досконалістю  і  величчю.

8. Демонстрація  репродукцій  картин  митців  Відродження


9. Бесіда  з  учнями  на  сприйняття  творів  мистецтва.
    - Які  принципи  гуманістичного  світогляду  відображені  у  живописі?
(У  центрі  зображення  –  людина,  вона  має  реальні  риси,  індивідуальний  характер;  піднесена  одухотвореність  і  висока  краса  зображуваного,  картини  природи.)

10. Універсальні  постаті  доби.
    Характерною  особлістю  митців  епохи  Ренесансу  була  багатогранність  обдарування,  прагнення  до  творчого  пізнання  світу  в  усіх  його  виявах.
    Мікеланджело  –  скульптор,  художник,  поет,  інженер;  Альбрехт  Дюрер  –  живописець,  гравер, скульптор,  архітектор;  Ф.Рабле  –  письменник,  лікар,  юрист,  педагог,  архітектор,  філософ.

11. Комп’ютерна презентація учнівського проекту “Леонардо да Вінчі – титан доби Відродження ” (додаток)

12 Творче завдання.
    За  влучним  висловом  англійського  філософа  Френсіса  Бекона  «вигляд  і  стан  цілого  світу»  змінили  три  великих  винаходи:  компас,  порох  і  друкарство.  Спираючись  на  знання  із  загальної  історії,  обґрунтуйте  цю  тезу  видатного  англійського  філософа. 

IV   Застосовування  знань,  умінь  і  навичок.
Тестування  учнів.
1.   Епоха  Відродження  розпочалася:
           а)  у  Німеччині;    б)  в  Італії;    в)  у  Франції.

2.   В  основі  творчості  Відродження лежала ідея звеличення:
          а) Бога;                   б) людини;    в) імператора. 

3.   Ідеалом  епохи  Відродження  стала  людина:
            а)  вільна,  гармонійно  і  фізично  розвинена;
            б)  що  корилась  владі  церкви  та  ідеї  Бога.
4.   «Гуманний»  означає:
            а)  людський,  людяний;
            б)  гармонійний.
5.   Центрами  італійського відродження  були:
            а)  Флоренція,  Генуя,  Крісі,  Рим;
            б)  Флоренція,  Рим,  Мілан,  Венеція;
            в)  Генуя,  Неаполь,  Марсель,  Рим.
6.   Які  наукові відкриття  зробив  М.Копернік?
            а)  побудував  телескоп;
            б)  довів,  що  земля  обертається  навколо  Сонця;
            в)  розробив  учення  про  Всесвіт.
7.   Усі  праці  вченого  і  він  сам  були  спалені  на  вогнищі  
      інквізиції:
            а)  М.Копернік;    б)  Дж.Бруно;    в)Г.Галілей.
8.   Морський  шлях  у  справжню  Індію  відкрив:
            а)  Х.Колумб;    б)  Васко  да  Гама;    в)  Ф.Магеллан.
9.   Мореплавець,  який  помер,  так  і  не  дізнавшись,  що  відкрив  нову  частину  світу  –  Америку:
            а)  Х.Колумб;    б)  Васко  да  Гама;    в)  Ф.Магеллан.
10.  Автор  збірки  «Книга  пісень»:
            а)  Боккаччо;    б)  Петрарка;    в)  Данте.
11.  «Сікстинська  мадонна»  написана:
            а)  Мікеланджело;    б)  Рафаелем;    в)  Джорджоне.
12.  Хто  із  титанів  епохи  Відродження  був  іще  і  байкарем:
            а)  Мікеланджело;    б)  Рабле;    в)  Леонардо  да  Вінчі.

Відповідь:
1б;  2б;  3а;  4а;  5б;  6б;  7б;  8б;  9а;  10б;  11б;  12в.

V   Оцінювання.

VI  Домашнє  завдання:
Опрацювати  матеріали  (конспект)  уроку.
Індивідуальне  завдання:  підготувати  повідомлення  про  життя і  творчість  Ф.Петрарки.       


Літературознавчий диктант
«Життя і творчість Ф.Достоєвського»
1.Великий російський письменник Ф.Достоєвський народився і зростав…(у Москві).
2.БатькоФ.Достоєвського за фахом…(військовий лікар).
3.Страшна хвороба, яка дошкуляла все життя письменнику…(епілепсія).
4.Закінчивши Петербурзьке військово-інженерне училище Достоєвський став…(офіцером) і отримав призначення…(в інженерний корпус Санкт-Петербурзької інженерної команди).
5.Весь вільний час він обдумував літературні сюжети і перекладав з…(французької).
6.Першим друкованим твором Достоєвського став переклад…(«Ежені Гранде» Бальзака).
7.Перший твір  Ф.Достоєвського- це повість «Бідні люди»).
8.Достоєвського у віці близько  тридцяти років спіткала доля українського поета…(Т.Г.Шевченка).
9.Яку книгу подарували дружини декабристів Наталія Фонвизіна і Параскевія Аннєнкова Достоєвському?...(«Євангеліє»).
10.Який цар дозволив петрашевцям повернутися до столиці?...(ОлександрII).
11.Скільки часу було витрачено  на написання роману «Злочин і кара»?...(півтора року).
12.Роман з явився в журналі…(«Русский вестник»).
13. - майбутня дружина письменника-була…(стенографісткою).
14.Роман «Злочин і кара» відносять до жанрового різновиду…(поліфонічного або діалогічного) роману.
15.В якій статті визначний український письменник Микола Хвильовий стає на захист Ф.Достоєвського? («Апологети писаризму» (1926р.)).



Портфоліо на уроці світової літератури
Скласти портфоліо Раскольникова. Мета: зібрати і упорядкувати матеріали для характеристики Раскольникова.
Заповнення відомостей про героя.
1.Імя, прізвище-Родіон   Романович Раскольников.
2.Навчальний заклад,в якому навчався Раскольников-університет.
3.Соціальний стан-студент, якого виключили з університету через неспроможність платити за навчання, походив із бідної міщанської сімї.
4.Життєві ідеали- створив свою «теорію» і прагнув довести, що він- не «тварина  тремтяча», що він може змінити світ на краще навіть шляхом злочину.
5.Ставлення до людей і життя-Раскольников дуже вразлива молода людина. Він глибоко сприймає чужий біль, матері,сестри Дуні, родини Мармеладових, незнайомої пяної дівчини на вулиці.
6.Шлях досягнення мети- перевіряючи свою  «теорію» на практиці, скоїв вбивство.
7.Основна причина злочину Раскольникова-
прагнення практично перевірити власну “наполеонівську ідею”, не вдаючись до її попереднього морально-наукового з’ясування та обґрунтування.
Написав статтю «Теорія вбивств",  де виклав свою теорію психологічного стану злочинців упродовж усього злочину. Він доводив, що цей стан більш схожий на хворобу - потьмарення розуму, розлад волі, випадковість та нелогічність вчинків.
8.Герой у фіналі роману- «теорія» Раскольникова зазнала краху. Герой, пройшовши через покаяння, духовно відроджується.

Впізнай героя
1.      «…он был замечательно хорош собою, с прекрасными  темными глазами, темно-рус, ростом выше среднего, тонок и строен…».(Раскольников)
2.      . «Он был задавлен бедностью; но даже стесненное положение перестало в последнее время тяготить его. Насущными делами своими  он совсем перестал и не хотел заниматься». (Раскольников)
3.      «Он был до того худо одет, что иной  ,даже  и привычный человек, посовестился бы днем выходить в таких лохмотьях на улицу». (Раскольников)
4.      «Это была крошечная сухая старушонка, лет шести десяти, с вострыми и злыми глазками, с маленьким  вострым носом и простоволосая. Белобрысые , мало поседевшие волосы ее были жирно смазаны маслом».(лихварка Олена Іванівна)
5.      «Это был человек лет уже за пятьдесят, среднего роста и плотного сложения. С проседью и с большою лысиной, с отекшими от постоянного пьянства желтым, даже  зеленоватым лицом и с припухшими веками, из-за которых сияли крошечные, как щелочки, но одушевленные красноватые глазки».(Мармеладов)
6.      «Это была ужасно похудевшая женщина, тонкая, довольно высокая и стройная, еще с прекрасными темно-русыми волосами и действительно с раскрасневшимися до пятен щеками».(Катерина Іванівна)
7.      «Это был необыкновенно веселый и сообщительный парень, добрый до простоты. Впрочем, под этой простотой таились и глубина и достоинство. Лучшие из его товарищей понимали это , все любили его. Был он очень неглуп, хотя и действительно иногда простоват. Наружность его была выразительна- высокий, худой ,всегда худо выбритый, черноволосый. Иногда он  буянил и слыл за силача».(Разуміхін)
8.      «Это была высокая, неуклюжая, робкая и смиренная девка , чуть не идиотка, тридцати пяти лет, бывшая в полном рабстве у сестры своей, работавшая на нее день и ночь».(Лизавета)
9.      «Это был господин немолодых уже лет . чопорный, осанистый, с острожною и брюзгливою физиономией…»(Лужин)
10.  «…это была скромно и даже бедно одетая девушка, очень еще молоденькая, почти похожая на девочку, с скромною и приличною манерой, с ясным, но как будто несколько запуганным лицом.»(Соня)

Прийом «психологічний портрет» розкриває стійкі психологічні якості героя.

Раскольников





Інтелігент
Обдарований
Сміливий
Сильна особистість
Добра душа
Оголене почуття совісті
«Незвичайна» людина
Трагічна  фігура

Цифровий диктант
1.Ф.Достоєвський народився в …(1821році).
2.Вступив до Петербурзького військово-інженерного училища…(1838р.).
3.Раптова й передчасна смерть батька і перший напад епілепсії…(1839р.).
4.Закінчив Петербурзьке військово-інженерне училище в …(1843р.).
5.Перший твір був опублікований у …(1844 р.) . Це був переклад «Ежені Гранде» Бальзака.
6.Арешт петрашевців відбувся в…(1849р.)
7.Початок роботи над «Записками з Мертвого дому»-спогадами про каторгу…(1859р.).
8.В …(1862р.) Достоєвський вперше виїхав за кордон. Побував в Німеччині,Франції,Швейцарії,Італії , Англії.
9.Роман «Злочин і кара» був надрукований в…(1866р.) в журналі…(«Русский  вест ник»).
10.Рік скасування кріпацтва…(1861).
11.Портрет Ф.М.Достоєвського- картина,написана Перовим у…(1872р. на замовлення П.М.Третьякова.
12.Ф.Достоєвський помер в…(1881р.).

Експрес –тест
Жіночі образи у романі «Злочин і кара» Ф.Достоєвського
1.Що означає імя «Софія»?
\/а)мудрість;
 б)вірність;
 в)терпимість.
2.До якого соціального  стану належить Соня Мармеладова ,героїня роману Ф.Достоєвського «Злочин і кара»?
 а)куховарка;
 б)міщанка;
\/в)повія.
3.Чим пожертвувала Соня Мармеладова?
 а)своєю родиною;
\/б)собою заради інших;
 в)пожертвувала іншими заради себе.
4.Чому Катерина Іванівна погодилася вийти заміж за Мармеладова?
 а)покохала Семена Мармеладова;
 б)відчувала страх залишитися самотньою;
\/в) «нікуди було йти».
5.На що була схожа шия старої лихварки Альони Іванівни?
\/а) «схожа на курячу лапу»;
 б)схожа на суху гілку;
 в)схожа на висушений плід дерева.
6.Яка причина швидкого заміжжя Дуні за  розважливого ділка Лужина?
\/а) допомогти  братові  закінчити курс в університеті і вибратися із боргів;
 б)стати незалежною від матері;
 в)жити в столиці .
7.Зустріч із якою героїнею справила на Раскольникова сильне враження і стала останнім кроком до скоєння злочину?
 а) Альоною Іванівною;
\/б)Лизаветою;
 в)Дунею.
8. Альона Іванівна склала заповіт, за яким всі гроші по смерті лихварки переходили до…
 а)до Лизавети;
\/б) «до монастиря, на поминання душі»;
 в)до міської казни.
9. «Негарна Лизавета майже завжди ходила …, бо була напрочуд тиха й покірна».
\/а) вагітна;
 б)самотня;
 в)з опущеною головою.
10.Що сповідує Соня ?
\/а)глибоку віру,християнську покору,людинолюбство;
б)культ сильної особистості;
в)індивідуалізм.
Кросворд
«Злочин і кара» Ф.Достоєвського











1




















































2





3






3


















4























5












4

6





























7















8




































9































       По горизонталі:1.Донька Семена Мармеладова.2.Літературний напрям, який характеризується правдивим і всебічним відображенням дійсності на основі типізації життєвих явищ.3.Відомий радянський художник книжної графіки. Чиї ілюстрації до роману «Злочин і кара» Ф.Достоєвського є класичними.4.Складне теоретичне або практичне питання. розв’язання, вивчення, дослідження.5.Визнання своєї провини, вияв жалю з приводу своєї провини.6.Злодіяння , злий вчинок з точки зору тієї чи іншої системи цінностей людини, групи людей, чи суспільства в цілому.7.Герой роману Ф.Достоєвського «Злочин і кара».8.Мука ,біль.9.Заключна частина, додана до завершеного художнього твору й не пов'язана з ним нерозривним розвитком дії.
   По вертикалі:1.Місце заслання Раскольникова.2.Літературний жанр, найбільш поширений у 18-20 століттях; великий за обсягом, складний за будовою епічний твір, у якому широко охоплені життєві події, глибоко розкривається історія формування характерів багатьох персонажів.3.Один із головних персонажів роману Ф.Достоєвського «Злочин і кара».4.Сестра Родіона Раскольникова.

 Відповіді.
     По горизонталі:1.Соня.2.Реалізм.3.Шмарінов.4.Проблема.5.Каяття.6.Злочин.7.
Лужин.8.Страждання.9.Епілог.
     По вертикалі:1.Сибір.2.Роман.3.Мармеладов.4.Дуня.


Тема: Друга світова війна в європейській поезії (К. Галчинський «Пісня про солдатів з Вестерплятте», Б.Окуджава «До побачення,хлопчики»,А.Маргул-Шпербер «Про назву концтабору Бухенвальд»)
Мета: ознайомити учнів  із життєвим і творчим шляхом поетів-свідків і учасників війни, проаналізувати їх майстерність у зображенні жорстокості і трагічності війни; визначити провідні думки віршів і виховувати  в учнів повагу до історичного минулого, формувати активну життєву позицію, патріотичні почуття, неприйняття жорстокості війни,яка несе біль і страждання.
Обладнання: портрети письменників,презентації,  відеоролики «До побачення,хлопчики», «Бухенвальдський набат», «Дороги війни».
Епіграф:             Хай живі пам’ятають і нащадки нехай зрозуміють.
Цю в боях загартовану правду сувору солдат.
І каліцтва…, і смертельнії рани навиліт,
І могили…, де мільйони полеглих лежать.
                                                                                     С. Гудзенко
Хід уроку
I.Організаціцний момент.
II. Мотивація навчальної діяльності.
1.Звучить пісня ’’До свидания, мальчики ’’( відео).
2.Слово вчителя.
-         Як ви гадаєте чому цією піснею розпочато урок?
-         Які образи виникають у вас, коли ви чуєте слово «війна»?
Так, вже багато років минуло з дня закінчення Другої світової війни, яка принесла людству чисельні жертви і руйнування. Війна… страшне слово… Хоч би скільки книжок було написано про Другу світову війну, мабуть ніколи не настане час, коли можна буде стверджувати, що вже досить сказано. Письменники, художники, музиканти звертаються у своїх творах до теми війни, щоб залишити в пам’яті події, які розкривають велич перемоги народу у цій страшній битві.                                                                                                                  Тема війни:         - музика;                                                                                                            - живопис;                                                                                               - скульптура;                                                                                                    - кіномистецтво;                                                                                                     - література.
III.Оголошення мети і теми уроку.
1.Слово вчителя.                                                                                       - Війна… Страшне слово. Страшніше, ніж смерть, тому що смерть – неминуче природне явище, а війна - страхіття, викликане злою волею інших людей. Це не просто — говорити про війну, що йде по землі, що перевіряє кожного на міцність: чи встоїть, чи витримає, чи захистить Вітчизну? Але набагато складніше — говорити про людину, яка протистоїть цій війні.                                                                                       Жорстокі рани нанесла війна. Довго не гоїлися вони й у вигляді міст, спотворених шрамами від куль, снарядів і бомб, і в душі людській, ураженій гіркотою втрат і страждань. Для деяких поетів воєнна тема так і залишилася головною. На ці теми створено поетичні твори, що зберегли й донині художню цінність.                                                                                              Для нас Друга світова війна й ве­лика перемога — це історія. Дуже близька й важлива, але історія. А для поетів-фронтовиків — це реальність, у якій вони брали безпосередню участь. Нині завдяки віршам Б. Окуджави , К. Галчинський та А.Маргул-Шпербер ми зможемо побачити цю страшну війну з іншого боку Європи.
                          
- Тема нашого уроку звучить так: ’’Тема війни в європейській поезії’’. ( вчитель відкриває дошку).                                                                                     
- Упродовж цього й наступних уроків ми познайомимося з різними творами про ті події, написані різними авторами, в різних жанрах, у різні часи. Ми спробуємо, читаючи, обговорюючи, пережити події та випробування, а головне — спробуємо зрозуміти, що допомагає зберегти в людині людське, допомагає подолати війну.                                                                                        
- Епіграфом до уроку взято слова С.Гудзенка.( учень зачитує). Запишіть та вдумайтеся над цими словами, а в кінці уроку ми до них повернемося.
ІV. Сприйняття й усвідомлення нового навчального матеріалу
 1.Слово вчителя.
- 1 вересня 1939 року німецькі війська вдерлися до Польщі. На цей час Німеччина вже приєднала до своєї території Австрію, частину Чехії, однак досі не зустрічала серйозного опору. У перший рік війни перед німцями постало завдання: захопити військово-транзитний склад на півострові в Гданській бухті. Стійкість оборони нечисленного контингенту польських солдат стала несподіванкою для німецького командування. З 1-го по 7 вересня 1939 року тривала оборона. Дві сотні поляків протистояли 3,5 тисячам німецьких солдатів, після перших невдач застосували важку артилерію та авіацію. Лише 2 вересня, з 18:05 по 18:45, 47 бомбардувальників скинули загалом 26,5 тонн бомб у це місце! В історію ця подія ввійшла під назвою оборона Вестерплятте.       
-  Про ці події писав польський поет К.Галчинський.                                                       
- А що ми знаємо про К.Галчинського?                                                        

2. Повідомлення учня.       
У Константи Галчинського було два імені, одне вигадане, жартівливе — Ільдефонс,і дане при народженні — Константи. Він з’явився на світ у Варшаві, в сім’ї залізничника, 23 січня 1905 року. Батька його звали Константи, а матір Ванда. Константи Галчинський пройшов через всі кола пекла 1939 року. 24 серпня 1939 року Константи Галчинський отримує мобілізаційну повістку. А вже 17 вересня потрапляє в полон. Два вірші, датовані 16 вересня,— «Пісня про солдатів Вестерплятте» і «Сон солдата» — дружині поета Наталії передає один із друзів. А потім на поета чекає шестирічне табірне життя. Інколи до дружини, Наталії Галчинської, доходять вірші її чоловіка... Кінець війни Галчинський зустрічає на кордоні Нідерландів. У літературних колах вже ходять чутки про його загибель. Знайомі в Італії по пам’яті збирають і видають том його віршів. 1946 року Константи Галчинський повертається на батьківщину та разом з родиною оселяється в Кракові. Злигодні воєнних років підірвали здоров'я Ґалчинського: інфаркти 1940 і 1952 pp. він переміг, а третій виявився фатальним 6 грудня 1953 p. поета не стало.
3.Виразне читання вірша К. Галчинського «Пісня про солдатів з Вестерплятте» ( на екрані фото оборони Вестерплятте).
ПІСНЯ ПРО СОЛДАТІВ З ВЕСТЕРПЛЯТТЕ
Коли вже дні спинили плин
І випало вмирати,
До неба лавами пішли
Солдати з Вестерплятте.
(А літо було гарне того року)
І так співали: «То пусте
Що нам боліли рани —
Зате ж весела путь веде
На осяйні поляни.
(А на землі того року було стільки вересу).
Стояли в Гданську ми, як мур,
Не брали нас гармати.
Тепер ми в хмарах після бур,
Солдати з Вестерплятте».
І ті, чий слух сяга зірок,
Зір плине в даль бездонну —
Почули в небі рівний крок
Морського батальйону.
І спів лунав такий: «Аби
Не згаять час чудесний,
Ми грітись будем в теплі дні
На вересі небеснім.
Коли ж подмуть вітри зими
І стане сніг кружляти
Понад Варшавою — то ми,
Солдати з Вестерплятте».
(Переклад О. Карпенко)

4.Аналіз поезії (визначення теми, основної думки вірша,художніх засобів).(В ході аналізу вірша ведеться робота в зошитах).
         Автор: Константи Ідельфонс Галчинський-польський поет і перекладач.
Роки життя: 1905-1953 рр
Назва твору: «Пісня про солдатів з Вестерплятте»
Жанр: патріотична лірика
Тема: розповідь про героїчний опір захисників Вестерплятте.
Ідея: возвеличення солдатського подвигу захисників від загарбників.
               Мета: заклик до патріотизму.
          Художні засоби.
Епітети: весела путь, на осяйні поляни, даль бездонну, рівний крок, час чудесний, теплі дні, вересі небеснім.
Порівняння: «стояли…, як мур».
Персоніфікація: путь веде, зір плине, слух сяга зірок, стане сніг кружляти.
Метафора: «дні спинили плин», «до неба лавами ішли солдати з Вестерплятте», «ми в хмарах після бур», «не брали нас гармати».
Інверсія: пішли солдати, боліли рани, стояли ми, в даль бездонну, не згаять час чудесний, подмуть вітри.

5.Виразне читання вірша К. Галчинського «Лист з полону» .
                                       ЛИСТ З ПОЛОНУ
Кохана моя, кохана!
Ти спиш уже? На добраніч!
В пітьмі я твій образ бачу,
А ніч весняна, духмяна!
Єдина у цілім світі,
Ім’я твоє хай святиться!
Вода ти для мене влітку,
А взимку — моя рукавиця.
Ти щастя моє весняне,
Осіннє, зимове, літнє...
Скажи мені: «На добраніч!»,
Прийди уві сні, кохана!
За що мені все це щастя
З тобою в раю у Бога?..
Світліше за сонце ясне,
Ти — пісня моєї дороги.
(Переклад О. Ніколенко)
6.Аналіз поезії (визначення теми, основної думки вірша,художніх засобів).
Назва твору: ’’Лист з полону ’’.
Жанр: лірика.
Тема: розповідь про почуття до коханої людини.
Ідея: возвеличення щирого почуття кохання та його життєдайної сили.
Мета: підкреслити значимість щирих почуттів.
Художні засоби.
Епітети: ніч духмяна; щастя весняне, осіннє, зимове, літнє; сонце ясне.
Оклики: «Кохана моя, кохана!», «На добраніч!», «А ніч весняна, духмяна!», «Ім'я твоє хай святиться!», «Прийди уві сні, кохана!».
Метафора; «Ти - пісня моєї дороги».
Риторичні запитання: За що мені все це щастя З тобою в раю у Бога?
Порівняння: «Вода ти для мене влітку, а взимку — моя рукавиця», «Світліше за сонце ясне».
Інверсія: «ти щастя моє весняне».

7.Слово вчителя.                                                                                                Події Другої світової війни відбилися у житті та творчості Альфреда Маргула-Шпербера. Румунський поет який писав вірші німецькою, народився  23 вересня 1898 року в м. Сторожинець, Буковині.Навчався в Чернівцях, Відні. Учасник Першої світової війни. Після її закінчення жив в Америці, 1924 року повернувся в Європу, потім на батьківщину». Німецькомовний поет Румунії був... євреєм. Як псевдонім він додав до свого простого прізвища Шпербер ім’я матері Марґула і став Марґул-Шпербером.  Прийшли 1930-ті рр., його друзі один за одним опинилися в місцях, про які сьогодні людство згадує з болем і жахом. У чистоті німецької мови із Марґул-Шпербером мало хто міг зрівнятися, але ж він усе одно був євреєм... Лише завдяки друзям поета не чіпали. До кінця війни східноєвропейський єврей Марґул-Шпербер жив приватними уроками німецької мови. Видатний німецький поет Буковини і всієї Румунії, Альфред Марґул-Шпербер прожив довге життя, бачив багато різних політичних режимів. Незважаючи на своє єврейське походження, він навіть за фашистських часів був затребуваним завдяки винятковій освіченості, хоча й не поділяв нацистських поглядів. Згодом навіть ім’я рідного Бухенланда — Буковини нагадуватиме йому про нацистські злочини.Писав поет про концтабір ’’Бухенвальд’’ через нього пройшли понад 250 тисяч осіб і 56 тисяч загинули. Переважна частина загиблих — євреї та політичні в'язні, але також радянські (українські включно) військовополоненіцигани .
 У Бухенвальді було вбито та закатовано багато ув'язнених; інші гинули від голоду та хвороб або через проведення медичних експериментів над людьми. Дружина командувача табору Ільзе Кох зажила сумної слави тим, що мала абажури, виготовлені з людської шкіри. Для цього відбиралися в'язні, котрі мали викарбовані на своїй шкірі найбільш мистецькі татуювання — їх затримували та вбивали уколами. Коли американське військо звільнило табір у 1945 році у таборі в жахливих умовах перебувало 20 000 в'язнів.                     У творах А.Маргула-Шпербера знаходимо трагічні сторінки історії Європи й велику любов до рідної землі. Про що ми зараз і переконаємося.                  
Відео               
8. Виразне читання вірша А. Марґул-Шпербера «Про назву концтабору Бухенвальд»
ПРО НАЗВУ КОНЦТАБОРУ БУХЕНВАЛЬД
Як близько звідси Веймар гомонів!
А тут — навіки мовкли голоси...
Мене проймає невимовний гнів,
Бо й край мій зветься: Букові ліси.
Давно було це: килим з ніжних трав,
Ліс буковий, так пам’ятний мені...
Хлопчиськом на поляні я лежав,
Пливли біляві хмари в вишині.
О лютий час, що сон дитячий стер
І кожен спомин взяв у колію!..
Коли я чую слово це тепер —
Не можу юність згадувать свою.
Бо в спомини мої вповза кошмар,
Який виймає серце із грудей:
А чи оте біляве пасмо хмар
Було не димом спалених людей?
(Переклад П. Рихла)
9.Аналіз поезії (визначення теми, основної думки вірша,художніх засобів).
Автор: Альфред Маргул - Шпербер– німецькомовний поет Румунії.
Роки життя: 1898-1967рр.
Назва твору «Про назву концтабору Бухенвальд»
Жанр: патріотична лірика.
Тема: розповідь про назву концтабору Бухенвальд, гіркі спомини ліричного героя. 
         Ідея: заклик не забувати жахи фашизму.
         
          Мета: засудження фашизму, застерегти людство від страждань та лиха війни.
Художні засоби.
Епітети: невимовний гнів, з ніжних трав, біляві хмари, лютий час, біляве пасмо.
Персоніфікація: «Веймар гомонів», «мовкли голоси», «пливли хмари», «вповзе кошмар».
Метафора: «лютий час, що сон дитячий стер», «виймає серце із грудей», «біляве пасмо хмар».
Риторичне запитання : «А чи оте біляве пасмо хмар Було не димом спалених людей?».
Контраст: «Як близько звідси Веймар гомонів! А тут — навіки мовкли голоси».

10. Слово вчителя.                                                                                                 Познайомимося ми з вами з ще одним поетом, композитором, бардом якийписав російською мовою – це Булат Окуджава. А дізнаєтеся ви більше про нього опрацювавши статтю підручника(с.82-83 ).                              11.Роботазпідручником.                                                                                      Учнісамостійноопрацьовуютьбіографію.                                                          12.Слововчителя.                                                                                            Перевіркаопрацьованогоматеріалу.                                                            Доповнітьречення.                                                                                              БулатОкуджава–це…                                                                                              Відомийяк…                                                                                                      Народивсяуродині…                                                                                              БатькоШалвабув…                                                                                                 МатиАшхен…                                                                                                Переїхав…                                                                                                              У18років…                                                                                                             У1944роцібув…                                                                                                     Першівіршіпочавписати…                                                                              Йоготворчість…                                                                                                Засуджував…                                                                                                                Як ви вже зазначили Булат Окуджава був не тільки поетом, а був ще й композитором і свої вірші поклав на музику. Одним із його творінь ми і познайомимося.                    
13. Виразне читання вірша Б.Окуджави ’’До побачення, хлопчики’’.                                               ’’До побачення, хлопчики’’.                                               Ах, війна, що ж ти, підла, накоїла:
 стали тихими наші двори,
 підняли наші хлопчики голови –
і змужніли вони до пори,
 на порозі прощалися похапцем - 
 і пішли, за солдатом солдат...
 До побачення, хлопчики! Хлопчики,
 повертайтеся швидше назад.
 Не ховайтеся, будьте високими, 
 не шкодуйте ні куль, ні гранат
 і себе не жалійте... І попри все 
повертайтеся швидше назад.

 Ох, війна, що ж ти, підла, накоїла:
 не весілля – розлуки і дим!
 І дівчатка ввсі платтячка білії
 віддали своїм сестрам мали. 
 форма й чоботи... Де ж від них дітися?                                                                                                    Два зелених на плечах крила...
Пліткарів ви, дівчатка, не бійтеся!
З них спитаємо потім сповна.
Хай говорять, що віру розтрачено,
що йдете повійні наздогад...
 До побачення, наші дівчатонька! 
 Повертайтеся  швидше назад!
     
14. Слово вчителя.                                                                                                     - Скажіть будь ласка, чи незнайомі вам ці рядки із вірша?                    Так саме на початку уроку ви чули пісню написаною Б.Окуджава мовою оригіналу.                                                                                                      15. Аналіз поезії (визначення теми, основної думки вірша,художніх засобів).
Автор: Булат Шавлович Окуджава.
Роки життя: 1924-1997рр.
Назва твору «До побачення, хлопчики»
 Жанр: Авторська (бардівська) пісня.                                                                         ( Бард поет  та виконавець  авторської пісні).

        Тема: зображення страшної війни,яка змінила життя ще вчорашніх хлопчиків і дівчат, забрала в них юність.
         Ідея:   засудження війни, яка понівечила долі молодих юнаків і дівчат.
         
          Мета: засудження  війни.                                                                             Художні засоби.
Антоніми: «весілля» - «розлука», «білі сукні» - «чоботи, зелені крила погон».                                                                                                                                     Антитези: дівчинка, краса непорочна, любов ... і війна.                                                                           Метафори: «зелені крила погон» підкреслює невизначеність майбутньої долі дівчаток: як птахи полетять вони в невідомі краї, що буде з ними там?)

 V.Підсумок уроку.
1.Бесіда.
- Що об’єднує цих поетів?
- Чи потрібно писати про війну?
- Українські поети про війну .
2.Учні читають вірші.
В.Симоненка «Пам'ять»
О.Гончара «Танкіст»
В.Сосюри «Я знову плачу мимоволі…»
Л.Костенко «Мій перший вірш написаний в окопі…»                                          
16.Слово вчителя.
У війни жахливе обличчя. Заповідь божа нам каже: «Не убий». І ми не повинні вбивати, але захищати свою батьківщину від ворогів потрібно. І смерть солдата, який захищає свою землю – це подвиг, це найвища честь. (Учень запалює Свічу Пам’яті).
Вчитель зачитує епіграф уроку.
Хай живі пам’ятають і нащадки нехай зрозуміють.
Цю в боях загартовану правду сувору солдат.
І каліцтва…, і смертельнії рани навиліт,
І могили…, де мільйони полеглих лежать.
                                                        С. Гудзенко
VI. Аргументоване оцінювання учнів.
VII. Домашнє завдання.
Вивчити напам'ять один із віршів.


Тема : Елеанор Портер «Полліанна».  Полліанна та її друзі. ВпливПолліани на жителів міста Белдінгсвіла.

Мета уроку: дослідити вплив Полліанни на життя мешканців міста, визначити її риси характеру;  вдосконалювати навички характеризувати вчинки героїв твору, робити власні висновки та узагальнення, творчо підходити до виконання завдань;  виховувати толерантність, взаєморозуміння,щирість, оптимізм.

                                                             Найбільш яскраві спалахи радості
                                   у нас зазвичай виникають від несподіваної  іскри.          
                                                                                            Семюел Джонсон

          Хід уроку

І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчання                   1. Слово вчителя              На сьогоднішньому уроці ми з вами завершимо роботу над романом ’’Полліанна’’. Ми з вами  спробуємо дослідити хто був друзями дівчинки та  який вплив на мешканців міста Белдінгсвіла мала Полліанна, які риси її характеру сприяли цьому.             2. Оголошення теми уроку        3. Робота з епіграфом               - Хто є несподіваною іскрою роману ’’Полліанна’’? Чому?        4. Слово вчителя   Протягом уроку нам допоможе у нашій роботі схема, що на дошці, але щоб її доповнити  нам треба згадати все, що ми знаємо про цей роман і його автора.



















                                              «Полліанна»                                                                                     

                               сюжет 

автор          жанр                   послідовність 
                                              тема                             ідея

          
Елеанор      роман       розповідь  про  дівчинку         треба намагатися    (фото)
Портер                         Полланну, зміни, які ста-         побачити радісне
                                      лися  в її житті  після пе-         навіть у найбуден-
                                        реїзду до тітки Поллі             нішому і робити
                                                                                          людям добро






Полліанна




характеристика      «гра в радість»            нові друзі    позитивний вплив              образу                                                      на мешканців міста
                                                                         Белдінгсвіла
( риси    ( інсценування )    (відгадай (робота з карткою)    характеру) друзів)

                         








5. Головна героїня  роману є…( Полліанна )
6. Які у вас виникають асоціації до слова Полліанна?   7.Риси характеру дівчинки ( на дошці )- працелюбність, злість, доброта, щедрість, заздрість, щирість, винахідливість, рішучість, відкритість,жадібність, егоїзм, простота, сміливість, співчуття, хитрість,правдивість.   
8.Слово вчителя           Діти, а як ви вважаєте, що для людини є найбільшим випробуванням у житті?                                                                                                                    Щоб запобігти цим негараздам Полліанна грала в гру…( радість )
9. Інсценування Полліанна – Ненсі ( розповідь про гру ).            
10.Фізкультхвилинка. 
Дружно всі ми устаємо, 
М’язи шиї розімнемо.
Крутимо ми головою,
Робимо це всі зі мною!
Ушир руки розведіть,
Їх до неба потягніть!
А тепер поприсідайте
І на місце повертайте!

11. Складання правил гри:
1. Завжди посміхатись.
2. У поганому знаходити щось хороше.
3. Ніколи не сумувати.
4. Думати про те, що дещо може бути й гіршим.
5. Ніколи не сміятися з чужого горя.             12. ’’Гра в радість’’( робота в групах )               І- гр. – Сьогодні  зранку йде дощ…   ІІ-гр.-  Я отримав двійку…              ІІІ –гр.- У подарунок хотів отримати машинку на пульту, а отримав  літак…                                                                                                                         ІV – гр. – Мені не вдається здати на високий бал нормативи по фізичній культурі…   V- гр. – Я хотів велосипед, а мені його не купили…   VI – гр. – Я не люблю зиму, бо взимку холодно… 13. Давайте згадаємо друзів Полліанни .           А чи добре ви їх знаєте?   ’’ Упізнай героя ’’
Умови гри. Учні мають назвати героя за його портретом.
« ...строга жінка з суворим обличчям, котра похмурніла щоразу, коли ніж падав на підлогу чи грюкали двері. Але навіть якщо усі ножі лежали на місці і з дверима нічого не відбувалося, вона однаково не усміхалась». (міс Поллі)

« ...До неї ніхто не любить ходити. Якби тільки людям не було її шкода, жодна душа й раз на день не навідалася б до неї, така вона уїдлива. От тільки її доньки по-людськи шкода, бо змушена доглядати за нею». (Місіс Сноу)

« ...досі ще не служила в чужих людей, та коли помер батько, а мати почала хворіти, комусь потрібно було забезпечувати родину, у якій, окрім, неї, було ще троє малих дітей». ( Ненсі)

« ...Міс Поллі добре її знала, хоча вони ніколи не ходили в гості одна до одної, вона  тужила за померлим чоловіком ».  ( вдова Бентон )                                                        
  
« ... Жінка яка жила в санаторії, і щодня ходила на довгі прогулянки, бо це корисно для здоров’я ». ( місіс Тарбел )

« ...Молода жінка у якої щоки були аж надто нарум’янені, а волосся- неприродно жовтого кольору. На ногах жінка мала туфлі на височезних підборах, а її прикраси були дешевими ». ( місіс Пейсон )

Слово вчителя Молодці ви знаєте друзів дівчинки, а давайте ми з вами прослідкуємо які вони були, а які вони стали після зустрічі з Полліанною.   

14. Пошуково-дослідна робота. Пропонується простежити, як Полліанна своєю «грою в радість» вплинула на мешканців міста Белдінгсвіла.  

Ім′я героя Яким був до зустрічі з Полліанною Що змінилося в житті героя завдяки Полліанни
Тітка Поллі Холодна, стримана, сувора, з почуттям обов′язку, пункту-альна, сумна, одинока,
нещасна Стала турботливою, доброю,чуйною, дозволила собі розпускати довге волосся, плакати, чепури-тися, одружилася, стала щасливою
Ненсі Привітна, турботлива, добра, щира, але не любила свого імені  та ранки по понеділках Полюбила своє ім′я, ранки по понеділках /не Гіфзіпа? це ім'я місіс Вайт/
Місіс Сноу Дратівлива, вразлива, сердита хвора жінка, яка лежала в темній кімнаті і не дозволяла відчиняти вікна Стала терпимою, уважнішою  до оточуючих, дозволяла відчиняти вікна і пускати сонячне проміння в оселю, розчісувати своє кучеряве  волосся, робити різноманітні зачіски, прикрашені свіжими трояндами, знайшла для себе корисне заняття – в′язала речі для інших.
Вдова Бентон Тужила за померлим чоловіком і одягалася лише в чорне Змогла  вгамувати свій душевний біль і прикрасила себе блакитним бантом
Місіс Тарбел Живе в санаторії, хвора й дуже сумна її ніщо не тішило Почала радіти на її обличчі з’явилася усмішка
Місіс Пейсон Сварилася з чоловіком і хотіла  розлучення Вирішила заради дітей  помиритися з чоловіком





15. Слово вчителя                                       - Як ви оцінюєте ці зміни, як позитивні чи негативні?
- Як же маленькій дівчинці це вдалося? Завдяки чому ?
   В одному зі своїх листів Елеанор Портер пи¬сала: «У кожної людини повинно бути попереду щось таке, що дає їй снагу жити. Ми всі повин¬ні знайти свій сенс життя - великий він чи малий. Окрім того, кожний несе в собі добре світло, треба тільки вміти відкрити свою душу і подарувати це світло людям...». Це дивне світло, яке освітило життя маленького містечка, несла в собі героїня письменниці - Полліанна. 

16.Вправа «Мікрофон»
- Яким людям,на вашу думку,найбільше потрібна «гра в радість» в наш час?
- За  що ви подякували б Е.Портер?

17. Слово вчителя                         У світі є багато цінностей. І не всі вони матеріальні. Є такі речі, як стійкість, любов, праведність і багато ще чого. Але найголовніше, на мій погляд - це дружба. Маючи одне, ти маєш все. Тому, я бажаю вам знайти вірного друга, а якщо ви маєте такого, то зумійте зберегти і пронести почуття відданості через усе життя.

ІІІ. Оцінювання.

ІV. Домашнє завдання: 
Творче завдання ’’ Що для себе корисного я взяла( взяв) прочитавши роман Е.Портер ’’Полліанна ’’.
І завершити наш урок я хочу віршем Тетяна Цидзіної  «Що таке радість?»   










Що таке радість?
Радість – це пісня, радість – це сонечко,
Радість – коли усміхається донечка.
Радість - із квітів килим строкатий,
Радість – це мамині руки і тата.
Радість – веселки шарфик барвистий,
Радість – із зірок сріблясте намисто.
Радість – дарунки, радість – це свято,
Радість – це сніг, перший, ніжний, лапатий.
Радість – оцінка, радість - це друзі,
Радість – метелик в зеленому лузі.
Радість – робота, радість – це успіх,
А після всього – втомлений усміх.
Радість – це усмішка й тепле слово,
Що з твоїх уст злетіти готове.
Радість – добро, без якого на світі
Не можуть жити й дорослі, і діти.
Найголовніше для вас, любі діти, –
Бачити радість навкруг і радіти,
Вміти її по краплинах збирати
І одне одному їх дарувати.  
Чого ми разом із дітками бажаємо і Вам, наша гості. Прийміть у подарунок яскраві та життєрадісні смайлики, які дітки виготовили власними руками.





Тема: Захопливі пригоди Аліси за повістю-казкою Л.Керролл ’’´Аліса в Країні Див ’’
Мета:
ознайомити учнів із пригодами Аліси, які розкривають багатство її уяви, здібності та характер;
розвивати логічне й образне мислення; формувати навички виразного читання, переказу тексту, коментування ключових епізодів, висловлення своєї думки про прочитане;
виховувати допитливість, прагнення до навчання, розширення кругозору учнів.
                                    Країна Див – це те, що ми є.
                                                              Рей Бредбері
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Слово вчителя. На попередньому уроці ми познайомилися з дивовижною дівчинкою Алісою. Ми дізналися, що вона потрапила у Країну Див. Нас вразили її захопливі пригоди і сьогодні я пропоную відправитися у подорож незвичайним світом. Ми вирушимо у Країну Див слідом за Алісою. То ж гайда у мандри!
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
IV. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.
Клас поділено на дві групи – ’’Сині’’ та ’’Жовті’’. Виберіть капітана. Вболівальниками будуть наші гості, які будуть вас підтримувати кричалками: ’’Сині’’- Синій колір усе може і у жовтих  переможе; ’’Жовті’’- Ми прийшли перемагати і у синіх вигравати. За кожну відповідь ви отримуєте смайлик.                                                                       І – Завдання ’’ Швидка відповідь’’.                                                               Робота з схемою 
                    ’’Алиса в Країні Див’’




          Автор           Жанр      Тема            Ідея                       Сюжет


( Льюїс Керролл)     ( повість-казка )    ( Дивовижні,   ( Слід прагнути до              фантастичні   пізнання світу, мріяти ,              пригоди дівчинки       бути   чесними та                                                                                                                                                                               Аліси  вві сні)           сміливим,цінувати прості радощі життя, щасливе дитинство)                         






ІІ-Завдання ’’Вгадай героя’’
«На вигляд наче добродушний,— подумала Аліса,— але які в нього пазурі та зуби!.. Варто з ним триматися шанобливо». (Чеширський Кіт)
«Він тихо дріботів назад, тривожно роззираючись на всі боки, мовби чогось шукав , мурмотів сам до себе : Ой, Герцогиня! Вона ж мені голову зніме. » (Білий Кролик)
«Вона почала роззиратися довкола, прикидаючи, кудою б непомітно втекти, і раптом угледіла в повітрі якусь дивовижу. Спершу … вкрай розгубилася, але, придивившись пильніше, збагнула, що то — усміх.» (Аліса)
«… почервоніла з люті і, хижо блимнувши очима, вереснула:— Відтяти їй голову! Відтя…» (Королева)

ІІІ- Завдання ’’Образ героїні’’
Записати на дошці риси Аліси    Вихована,  допитлива, чемна, ввічлива, смілива, довірлива, освічена…

4- Завдання ’’ Фантастика’’    Повість-казка ’’Аліса в Країні Див’’ є фантастичною.                                  А давайте згадаємо, що таке фантастика?                  Знайти в тексті фантастичне  і зачитати

5 – Завдання’’ Знайди свою половинку’’           На уроках української мови ви будете вивчати стійкі сполучення слів, які за лексичним значенням дорівнюють одному слову (словосполученню). Наприклад: бити байдики – ледарювати, за царя Гороха – давно.              У літературі фразеологізми допомагають виразніше передати певну думку, вони роблять висловлювання яскравим, образним, емоційним.
- Знайдіть учня, у кого є друга  половинка-фразеологізм і пояснення до нього (розрізаний аркуш скласти відповідно до форми ліній).

Клювати носом            дрімати
Виходити з себе          гніватися

Зірвалася на ноги        швидко піднялася
Вскочити в халепу     потрапити в скрутне становище

Мені начхати            байдуже
Спало на думку         подумалося

Голову на відсіч даю      переконаний у правильності
Затамувати подих        затихнути



6 – Завдання ’’Фігурні вірші’’               Що ви знаєте про ’’Фігурні ’’ вірші?   Виразне читання ’’Фігурного’’ вірша (- мовою оригіналу;   - інсценування діалогу.)

7 – Завдання ’’ Творча хвилинка’’   Написання ’’Фігурного’’ вірша
Фігурний вірш не має строгих правил щодо ритму і рими. Найважливіше пам`ятати про те, що ви створюєте з тексту малюнок, і вибирати слова, які підходять для цієї мети. Підберіть слова і фрази, відповідні темі вірша і зручно вписуються в малюнок.     Накресліть лінію або простий малюнок, уздовж яких будуть розташовуватися слова. Якщо ви робите це вручну, використовуйте олівець.                         Запишіть текст вірша уздовж накресленої лінії. Якщо ви пишете від руки, використовуйте олівець, щоб можна було легко внести поправки. Поекспериментуйте з розміщенням слів. Може знадобитися кілька спроб для досягнення результату, необхідного вам.                                                                       Зітріть зовнішні обриси фігури. 

8 – Завдання ’’Знайди цитату’’                 Про яку англійську традицію йде мова у творі?    Цитата

V.Підсумокуроку.
Амери¬канський письменник Р. Бредбері сказав: «Країна Чудес — це те, що ми є». Тобто JI. Керролл зобразив людське життя, реальний світ, сповнений абсурду.
На жаль, дорослі, заклопотані своїми проблемами, це не зав¬жди помічають.
За казковим королівством, зображеним JI. Керролом, видніється Англія з її законам, судом, королівською владою.
Королівський двір постає у вигляді колоди карт. У карти, як відомо, грають, їх тасують. Отак і королева на свій розсуд грала своїми підлеглими. Тобто, життя — це складна гра, в якій завжди одні виграють, а інші — програють. Усі люди різні, як і мешканці Країни Чудес.     
Тому на запитання В. Висоцького із «Пісні Керролла»: «Что остается от сказки потом — после того, как ее рассказали», можна дати відповідь: роздуми над нею, над тим, як ми живемо, якими слід бути.
Прийшов час прощатися з героями казки й повертатися з цікавої подорожі додому.
–  Що б ви взяли на згадку про цю мандрівку?
– Чи було цікаво читати повість і чому?
– У який момент за долю героїні ви переживали особливо?
–  Які риси характеру Аліси варто наслідувати?


Повість-казка ’’Аліса в Крїні Див’’ на вигаданих ситуацій пропонує вам розібратися в стосунках людей, вчитися відрізняти погане від хорошого, оцінювати вчинки персонажів. Повість-казка створює вигадані світи, але при цьому дає можливість знайомитися зі світом реальним, його правилами та особливостями.
У Країні Див Аліса відкрила для себе нове правило:
          Можливо, саме від лютого перцю люди стають такі сердиті…- Від  гірчиці - гіркне на душі, від кориці - починаєш усім коритися, від звіробою - визвірюються, а... а зате від карамелі чи інших цукерок діти стають солодкі-пресолодкі! 
І нехай чудесний смак цих цукерок нагадує вам теплу як сонце посмішку Аліси, повну щирості й любові!

VI. Оцінювання.
Наша мандрівка в казкову країну скінчилась,
всі ви, я бачу, дуже сьогодні втомились,
тож роздаю вам очікувану нагороду –
гарні оцінки за плідну й сумлінну роботу.

VII.Домашнєзавдання.          Скласти сенкан І-група до слова Аліса, ІІ- група до слова Королева.











  





Немає коментарів:

Дописати коментар